Mobilne rozwiązania – poprawa wizerunku czy tylko zysk?
Rozwiązania mobilne bez wątpienia przynoszą sprzedawcom duże zyski. Oczekuje się od nich poprawienia wizerunku firmy, co bezpośrednio przekłada się na zainteresowanie klientów, a więc częstsze zakupy i w praktyce większy dochód. Względy wizerunkowe są jednak dla niektórych sprzedawców mniej istotne, bo oczekują w pierwszej kolejności szybkiego zwrócenia się kosztów inwestycji.
Sprzedawca musi zastanowić się, jaki jest jego priorytet, bo rozwiązania mobilne są z tym ściśle związane. Zależnie od tego, co chce osiągnąć, może zainwestować w responsywną stronę, mobilną wersję serwisu lub aplikację mobilną.
Strona mobilna, responsywna i aplikacja – co wybrać?
Strona responsywna albo mobilna wpływa na poszerzenie zasięgu sklepu i jego odbiór przez klientów. Różnica między nimi polega na tym, że ze stroną responsywną należy połączyć się przez przeglądarkę i wygląda ona tak samo na każdym urządzeniu, niezależnie od tego czy jest to komputer czy telefon, natomiast mobilna dopasowuje się do parametrów urządzenia i jest najczęściej uproszczoną wersją głównej strony sklepu. Rozwiązanie responsywne doradzane jest najczęściej firmom dopiero pojawiającym się na rynku.
Zobacz również: BLIX: MOBILNE APLIKACJE GAZETKOWE PRZYNOSZĄ MILIONOWE OSZCZĘDNOŚCI
Innym rozwiązaniem, które jest swego rodzaju dodatkiem, najczęściej stosowanym niezależnie od strony mobilnej czy responsywnej jest stworzenie aplikacji, która jest narzędziem bardziej marketingowym.
Niezależnie od tego, jakiej reakcji sprzedawca oczekuje od klienta, powinien w nie zainwestować. Najpierw jednak musi się zastanowić, które z nich powinien wybrać.
Sprzedaż czy lojalność?
Nie da się dokładnie określić, czy rozwiązania mobilne faktycznie zacieśniają relacje z klientem, wzbudzając jego zaufanie i budując lojalność czy też są jedynie narzędziem do sprzedawania, szczególnie, że jedno wcale nie wyklucza drugiego. Lepsza relacja z klientem to większe zyski i odwrotnie – więcej sprzedaży to więcej klientów i zapoznawanie ich z marką.
Sprzedaż
Jeśli chodzi o samą sprzedaż, najważniejsze jest dostosowanie funkcji mobilnych tak, by spełniały oczekiwania osób dynamicznych, szukających wygodnych rozwiązań na każdy dzień, ponieważ takie osoby najczęściej z nich korzystają. Aplikacje powinny być przede wszystkim użyteczne, a klient powinien widzieć, jakich korzyści dostarcza mu korzystanie z niej.
Takich aplikacji jest na rynku mnóstwo – jedne zajmują się bezpośrednim zamawianiem produktów z urządzeń mobilnych, jak na przykład aplikacje do zamawiania pizzy, a inne pośrednio, oferując klientowi doskonałe zapoznanie się z ofertą poprzez możliwość zapoznania się z produktem w sklepie stacjonarnym, zeskanowania jego kodu przy pomocy aplikacji, a następnie zamówienia go za jej pośrednictwem. Z jednej strony służą głównie sprzedaży, ale tym samym wchodzą w interakcję z klientem, w jakimś stopniu rozwijając relację.
Lojalność
Budowanie lojalności jest trudniejsze w ocenie, ponieważ nie da się jednoznacznie stwierdzić, jak wielkie przynosi zyski. Jest to najlepsze rozwiązanie w przypadku firm, które nie nastawiają się na szybkie podniesienie sprzedaży, ale na porządnej relacji z klientem, która może opłacić się w przyszłości.