Nowe trendy w polskim e-commerce

Dokąd zmierza polski e-commerce? Najnowsze trendy

Najważniejsze wydarzenia na polskim rynku e-commerce w roku 2015 były jednocześnie przełomowymi dla całej branży i wniosły sporo atrakcyjnych nowości dla konsumentów. Analiza rynku dokonana przez KodyRabatowe.pl wskazuje na to, że największym czynnikiem rozwoju może okazać się wejście w sferę internetową gigantów sprzedażowych, dotychczas oferujących jedynie sprzedaż stacjonarną.

Co zmieniło się w e-commerce? Kody rabatowe i darmowa dostawa

Oprócz pojawienia się oferty internetowej wśród najbardziej rozpoznawalnych marek sprzedaży detalicznej – Cubus, H&M, czy Castorama – najważniejsze znaczenie dla polskiego e-commerce zdaje się mieć to, w jaki sposób zwiększona konkurencja podziałała na oferty sprzedażowe.  Zdaniem Szymona Dobosza z KodyRabatowe.pl, wszystko to przyczynia się nie tylko do poszerzenia asortymentu, ale też uatrakcyjnienia procesów zakupowych. W ten sposób dużą popularność zdobył przede wszystkim model „darmowa dostawa i darmowy zwrot” bez ustalania wartości minimalnej zamówienia. W  ten sam trend wpisała się również marka CCC, która uruchomiła internetową sprzedaż swoich produktów na wykupionej przez nią platformie e-obuwie.pl.

Sprawdź też: E-COMMERCE SZYKUJE SIĘ NA ŚWIĘTA I DZIEŃ DARMOWEJ DOSTAWY

Ideą warto zauważenia było także uruchomienie sprzedaży online artykułów żywnościowych, choć nie jest to jeszcze trend wiodący. Przeciętny konsument nie zaufał jeszcze internetowym zakupom spożywczym na tyle, by stały się one stałym elementem jego aktywności online. Jak wskazują badania „E-commerce w Polsce 2015” przeprowadzone przez firmę Gemius, zaledwie co piąty Polak przynajmniej raz w życiu kupował produkty spożywcze przez Internet, a tylko % polskich konsumentów robi to regularnie. Niemniej jednak, jest to nisza, która w przyszłości będzie stopniowo zapełniana.

Czarny Piątek dobitnie zweryfikował jeszcze jeden trend, który – jak pokazały rynki zachodnie – ma szansę na szybki rozwój i może stać się stałym elementem polskiego e-commerce. To popularyzacja kodów rabatowych z wykorzystaniem omnichannel. Dystrybucja atrakcyjnych zniżek odbywa się nie tylko kanałami tradycyjnymi (czyli w formie ulotek, czy kuponów w czasopismach), ale też wykorzystuje do tego aplikacje mobilne, czy dedykowane strony internetowe. Powodzenie tych dwóch ostatnich kanałów potwierdza portal KodyRabatowe.pl, który w okolicach tegorocznego Czarnego Piątku odnotował aż pięciokrotny wzrost odwiedzin w porównaniu do roku poprzedniego. Potwierdzają to także dane międzynarodowej grupy International Coupons – rocznie transakcje w wykorzystaniem kodów rabatowych opiewają na 0,5 mld złotych.

Wejście na rynki zagraniczne wciąż w sferze przyszłości

Zakładany przez Komisję Europejską projekt dotyczący utworzenia Jednolitego Rynku Cyfrowego, wciąż pozostaje w powijakach. Unifikacja procedur i stawek transportowych niestety nie przyniosła oczekiwanych rezultatów, czy wzrostu -e-handlu transgranicznego. Dotarcie Polski do klienta zagranicznego blokują wciąż wysokie koszty marketingowe i logistyczne. Zamiast tego, polskie e-sklepy nastawiają się na szeroką ekspansję wewnętrzną i wykorzystanie szans, które daje bardzo szybko rozwijający się krajowy e-commerce.