Online vs Offline – opinie konsumentów

Raport: opinie konsumentów na temat zakupów online

Najnowsze dane pochodzące z raportu „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” wskazują, że coraz więcej Polaków ceni sobie zakupy online, które cieszą się naprawdę pozytywną opinią. Z badań wynika także, że polscy konsumenci wyraźnie dostrzegają przewagę zakupów internetowych nad kupowaniem offline.

Jak Polacy oceniają e-zakupy?

W badaniu przeprowadzonym drogą internetową przez Gemius udział wzięło 1500 internautów w wieku co najmniej 15 lat. Zapytani zostali o największe zalety e-zakupów, jak też czynniki, które najczęściej skłaniają konsumentów do kupowania online. Najwięcej, bo aż 45% ankietowanych wskazało na wysoką wygodę kupowania. Nieco mniej odpowiedzi uzyskały: oszczędność czasu (39%), oszczędność pieniędzy (37%), a także dużo szerszy niż w przypadku sklepów stacjonarnych asortyment (36% wskazań). Duża część badanych wskazała także, że zakupy w internecie są i proste, i bezpieczne.

Sprawdź: BLUE MEDIA: INTERNET RZECZY PRZYSZŁOŚCIĄ PŁATNOŚCI ONLINE

Niemniej jednak raport ukazuje także kilka czynników, które zdaniem internautów zniechęcają ich do zakupów i powinny być usprawnione. Najczęstszym problemem, na który napotykają osoby robiące zakupy online, jest zbyt długi czas oczekiwania na zamówione produkty oraz zbyt wysokie koszty wysyłki. Na te odpowiedzi wskazało odpowiednio aż 35% oraz 33% ankietowanych. Na „podium” znalazły się także nachalne reklamy wyświetlane przez długi czas po oglądaniu konkretnych produktów. Ta niedogodność zniechęca aż co trzeciego konsumenta.

Jaki jest polski e-konsument?

Celem tegorocznego raportu Gemius było także zbadanie, jaka grupa społeczna najchętniej robi zakupy online. Największą z nich stanowią osoby w wieku 15-24 lat, czyli konsumenci najmłodsi. Niemniej jednak da się zaobserwować znaczny wzrost liczebny kupujących także w starszych grupach, tj. 35-49 lat oraz 50+. Jeśli te tendencje się utrzymają, to – zdaniem ekspertów – w przyszłości można będzie zaobserwować jeszcze większą świadomość konsumencką wśród najstarszych klientów i na niej powinna skupić się duża część działań sektora e-commerce.

Wyzwaniami, przed którymi stoi e-handel są: obniżenie opłat związanych z dostawą, usprawnienie wysyłki produktów oraz przystosowanie się do wymogów strategii omnichannel.