Raport: najskuteczniejsze strategie w marketingu omnichannel
Powodzenie biznesu detalicznego zależy w dużej mierze od tego, w jaki sposób dotrze on do klienta i jak wykorzysta potencjał współczesnych kanałów komunikacji. Podjęte działania marketingowe powinny jednak uwzględniać wiele czynników kształtujących współczesne zachowania konsumenckie, w tym wielokanałowość sprzedaży.
Właśnie tym aspektem zajmuje się raport „Winning the retail battle 2015” stworzony przez kancelarię Squire Patton Boggs oraz firmę Kantar Retail. Podaje on kluczowe obszary, na których powinien opierać się sukces marketingowy.
Dostosowanie się do preferencji konsumenta
Według raportu „Winning the retail battle 2015” aż połowa ankietowanych firm wskazuje, że poznanie upodobań klientów jest kwestią fundamentalną i wartą nakładów inwestycyjnych. Szybkie przeobrażenia społeczne – m.in. urbanizacja lub ewolucja ról społecznych poszczególnych grup – wymagają jednak, by analiza zachowań konsumenckich opierała się na nowoczesnych technologiach i ich rozwoju.
Pozwoli to na poznanie inklinacji klientów oraz dostosowanie swojej oferty i modelu sprzedażowego do ich gustów. Możliwe będzie również zastosowanie personalizacji oferty, która nie będzie odnosić się do ogółu klientów, ale do konkretnych grup. Z raportu wynika bowiem, że aż 58% konsumentów oczekuje ofert dopasowanych do ich potrzeb.
Wykorzystanie różnych kanałów sprzedaży
Aż 89% procent konsumentów przyznaje, że często robi zakupy w internecie, a 77% z nich zasięga w internecie informacji przed udaniem się do sklepu. Oferta online nie tylko pozwoli na dotarcie do większej liczby klientów, ale też na zwiększenie ruchu w punktach stacjonarnych. Warto więc umożliwić równocześnie sprzedaż online i odbiór towaru w sklepie – z takiego rozwiązania korzysta aż 32% badanych.
Raport „Winning the reatail battle 2015” podaje, że prawie trzy czwarte badanych w ostatnim czasie odnotowało aż 50% wzrost sprzedaży przez internet. Nie powinno się przy tym zapominać o użytkownikach urządzeń mobilnych. Z danych wynika, że aż 40% badanych robi zakupy w ten sposób i chce mieć dostęp do sieci także podczas zakupów tradycyjnych. Dlatego też większość sprzedawców detalicznych decyduje się na udostępnienie darmowego WiFi w sklepach stacjonarnych.
Tak wysokie wskaźniki sprzedaży w kanałach internetowych nie oznaczają jednak zaniku sprzedaży stacjonarnej. Aż 54% firm biorących udział w badaniu zadeklarowało bowiem dalszy rozwój sieci sklepów. Można więc uznać, że w dobie marketingu omnichannel, salony sprzedaży wciąż stanowią podstawę strategii marketingowej.
Cena wciąż ma znaczenie
Cena produktu jest niezmiennie jednym z podstawowych kryteriów udanych zakupów. Konkurencyjność asortymentu może być więc zwiększana poprzez częste promocje lub wyprzedaże. Równie ważne są też programy lojalnościowe – aż 40% konsumentów zgada się na udostępnienie swoich danych w zamian za rabat lub bonus. To w połączeniu z przejrzystością oferty, wygodą zakupów i bezpieczeństwem transakcji przyczynia się do komfortu konsumenta i zachęca go do wielokrotnego skorzystania z oferty.