Raport: szybki wzrost e-commerce w europie centralnej. Polska wśród liderów

Raport: Rynek e-commerce w Europie Środkowej rośnie w szybkim tempie

Opublikowany niedawno raport „Central Europe B2C E-commerce Report” wskazuje, że kraje Europy Środkowej są jednymi z najszybciej rozwijających się rynków sprzedaży internetowej. Odpowiedzialna za badania organizacja E-commerce Europe wskazuje, że wysoka dynamika wzrostu obrotów w naszym regionie niemal dorównuje już krajom Europy Zachodniej, a nawet przewyższa średnią dla całego kontynentu. W zeszłym roku wzrost sprzedaży wyniósł aż 23%.

Coraz bogatsi konsumenci krajów Europy Centralnej

Analiza danych objęła zarówno bogate kraje zwyczajowo uważane za zachodnie, jak i kraje, w których e-commerce dopiero się rozwija. Raport „Central Europe B2C E-commerce Report” wziął więc pod uwagę kraje o zróżnicowanym stopniu rozwoju. Z jednej strony są to kraje najbogatsze w Europie, takie jak Niemcy, Austria, Szwajcaria, czy Liechtenstein, z drugiej – Polska, Węgry, Słowacja i Węgry. 

Zobacz: RAPORT: NISKA SKUTECZNOŚĆ POWIADOMIEŃ PUSH

Wyniki badania są obiecujące dla obu stron i jasno wskazują na bogacące się społeczeństwa. Według nich przeciętny mieszkaniec naszego regionu rocznie na zakupy internetowe wydaje 1400 euro, co jest kwotą o 100 euro większą niż w roku ubiegłym. Przodują w tym Austriacy, którzy wydają grubo ponad średnią i na zakupy przeznaczają 2122 euro. Nieco mniej wydaje przeciętny Szwajcar (1789 euro) oraz Niemiec (1585 euro). Polska, osiągnąwszy wynik 539 euro, plasuje się w środku stawki. Mnie wydają konsumenci ze Słowacji, Słowenii oraz Węgier. Wziąwszy pod uwagę siłę nabywczą pieniądza w poszczególnych krajach, można powiedzieć, że jest to wynik zadowalający.

Polska jednym z liderów e-commerce, ale m-commerce ciągle raczkuje

Przychody pochodzące z sektora e-commerce w Polsce wynoszą zaledwie 5,2 miliarda Euro. To niewiele w stosunku do Niemców (63,4 mld – 68%), ale nie wygląda źle na tle innych krajów. Pod względem wysokości obrotów Polskę wyprzedzają jedynie Austriacy (10,9 mld euro) oraz Szwajcarzy (10,2 mld euro). 

Zobacz: SAME DAY DELIVERY REWOLUCJONIZUJE RYNEK E-COMMERCE

W najbliższych latach mamy jednak szansę te kraje wyprzedzić, gdyż to właśnie tutaj można zaobserwować jeden z najwyższych wzrostów sprzedaży w Europie Środkowej. W ubiegłym roku wyniósł on aż 25% i zaledwie o 2 punkty procentowe ustępował naszym zachodnim sąsiadom. Zdaniem izby E-Commerce Europe, wynik ten zawdzięczamy nie tylko wejściu na polski rynek światowych potentatów sprzedażowych (m.in. ogromnych sieci handlowych czy serwisu Amazon). Trzeba też zauważyć, że ze względu na specyficzne położenie, Polska może stanowić tzw. rynek przejściowy i bazę dla ekspansji sprzedaży na kraje wschodnie.

Niewykorzystanym jeszcze polem rozwoju może być natomiast tzw. m-commerce, czy sprzedaż z wykorzystaniem urządzeń mobilnych. Wciąż tylko 4% internautów do zakupów internetowych wykorzystuje smartfony lub tabletu. Zdaniem E-Commerce Europe może to być dla Polski szansa na dalszy rozwój.