Sondaż: za co Polacy doceniają sklepy online?

Home Sondaż: za co Polacy doceniają sklepy online?

Sondaż: za co Polacy doceniają sklepy online?

Polacy coraz częściej kupują online. Co najbardziej cenią? [SONDAŻ]

Badanie „Ecommerce Track”, prowadzone od listopada 2013 do czerwca 2014 roku, miało na celu poznanie preferencji zakupowych polskich internautów i pobudki skłaniające ich do kupowania na takich, a nie innych platformach sprzedażowych. Celem badania było także wyjaśnienie tzw. zjawiska ROPO, czyli wpływu obecności internetowych kanałów sprzedażowych na wzrost obrotów w sklepach stacjonarnych tej samej firmy.

Z badań przeprowadzonych przez IRCenter oraz SW Reserach wynika, że wzrost popularności zakupów online podyktowany jest nie tylko wygodą i szybkością robienia zakupów, a na decyzje konsumenckie wypływają także inne czynniki, importowane z tradycyjnych kanałów sprzedaży. 

Za co cenimy e-commerce?

Badania „Ecommerce Track” wskazują na pięć najczęściej wskazywanych przez ankietowanych czynników zachęcających ich do robienia zakupów online. Dodatkowo, do każdego z tych parametrów przypisano e-platformę wyróżniającą się pod względem konkretnej cechy. Są to:

  • Cena (Allegro, OLX)
  • Wygoda, wynikająca z  szerokiego asortymentu i szybkości realizacji zamówienia (DOZ, EMPiK)
  • Profesjonalizm, wynikający z bezpieczeństwa transakcji i jakości produktów (Allegro, DOZ)
  • Promocje (TESCO, Matras)
  • Doradztwo sprzedawców (militaria.pl, Komputronik)

Najwyżej cenione e-sklepy w Polsce

Ankietowani poproszeni zostali również o wskazanie e-sklepu, którego usługi oceniają najlepiej i wymienienie, która z cech zadecydowała o zrobieniu zakupów właśnie tam. Są to w kolejności:

  • Allegro (74% wskazań) – ceniony najbardziej za atrakcyjne ceny
  • DOZ (41% wskazań) – ceniony za wygodę zakupów
  • EMPiK (37% wskazań) – ceniony za wygodę zakupów i profesjonalizm

Niemniej jednak, nawet przy ogólnej pozytywnej ocenie sklepu, badani często wskazywali na elementy wymagające znacznej poprawy. W przypadku platformy Allegro był to dość niski profesjonalizm (na co wskazało aż 57% ankietowanych), zaś w przypadku EMPiK-u odstraszające okazały się wysokie ceny.