Polacy coraz częściej kupują online. Co najbardziej cenią? [SONDAŻ]
Badanie „Ecommerce Track”, prowadzone od listopada 2013 do czerwca 2014 roku, miało na celu poznanie preferencji zakupowych polskich internautów i pobudki skłaniające ich do kupowania na takich, a nie innych platformach sprzedażowych. Celem badania było także wyjaśnienie tzw. zjawiska ROPO, czyli wpływu obecności internetowych kanałów sprzedażowych na wzrost obrotów w sklepach stacjonarnych tej samej firmy.
Z badań przeprowadzonych przez IRCenter oraz SW Reserach wynika, że wzrost popularności zakupów online podyktowany jest nie tylko wygodą i szybkością robienia zakupów, a na decyzje konsumenckie wypływają także inne czynniki, importowane z tradycyjnych kanałów sprzedaży.
Za co cenimy e-commerce?
Badania „Ecommerce Track” wskazują na pięć najczęściej wskazywanych przez ankietowanych czynników zachęcających ich do robienia zakupów online. Dodatkowo, do każdego z tych parametrów przypisano e-platformę wyróżniającą się pod względem konkretnej cechy. Są to:
- Cena (Allegro, OLX)
- Wygoda, wynikająca z szerokiego asortymentu i szybkości realizacji zamówienia (DOZ, EMPiK)
- Profesjonalizm, wynikający z bezpieczeństwa transakcji i jakości produktów (Allegro, DOZ)
- Promocje (TESCO, Matras)
- Doradztwo sprzedawców (militaria.pl, Komputronik)
Najwyżej cenione e-sklepy w Polsce
Ankietowani poproszeni zostali również o wskazanie e-sklepu, którego usługi oceniają najlepiej i wymienienie, która z cech zadecydowała o zrobieniu zakupów właśnie tam. Są to w kolejności:
- Allegro (74% wskazań) – ceniony najbardziej za atrakcyjne ceny
- DOZ (41% wskazań) – ceniony za wygodę zakupów
- EMPiK (37% wskazań) – ceniony za wygodę zakupów i profesjonalizm
Niemniej jednak, nawet przy ogólnej pozytywnej ocenie sklepu, badani często wskazywali na elementy wymagające znacznej poprawy. W przypadku platformy Allegro był to dość niski profesjonalizm (na co wskazało aż 57% ankietowanych), zaś w przypadku EMPiK-u odstraszające okazały się wysokie ceny.