Jak znaleźć dobrego programistę systemów e-commerce?
Serwis Evigo.pl we współpracy z programistą PHP, Arkadiuszem Krakiewiczem przygotował trzy najważniejsze zasady, na jakich powinniśmy oprzeć wybór programisty systemów e-commerce. Ich zdaniem są to zadania tak ważne dla utrzymania jakości kanału sprzedaży, że należy skupić się przede wszystkim na doświadczeniu wykonawcy, dobrym portfolio i renomie wykonawcy. Pojęcie „dobrze, tanio i szybko” wzajemnie się wyklucza, a oszczędzanie na tym etapie rozwoju swojego biznesu to – niestety – proszenie się o straty finansowe.
Jak znaleźć programistę?
Nie istnieje jedna, sprawdzona metoda na znalezienie programisty idealnego. Niemniej jednak niektóre drogi warto sobie odpuścić, a skupić się na innych, najczęściej implementowanych przez innych. Większość z nich bazuje już na wcześniejszym doświadczeniu innych osób. Możemy wtedy bezpośrednio zobaczyć efekty działań konkretnych usługodawców, a sukces innych może także zaważyć na naszym. Szczególnie przydatna może okazać się:
- Poczta pantoflowa. Jeśli mamy znajomych, którzy mieli już do czynienia z typem programisty, którego szukamy, to świetnie. Systemy e-commerce to nie jest wąska działka i zajmujących się tym programistów jest coraz więcej. Dzięki poleceniu znajomych możemy łatwo i szybko wyłowić odpowiedniego fachowca i na żywo ocenić efekty jego pracy.
- Forum specjalistyczne. Tam, gdzie na co dzień udzielają się specjaliści, tam najłatwiej wybierzemy jednego z nich. Możemy też zobaczyć jego poprzednie projekty i zorientować się, czy rzeczywiście prezentuje taki poziom fachowości, o jakim mówi.
- Szukanie samodzielne. Często prędzej możemy znaleźć fachowca, jeśli sami się do niego zwrócimy, niż gdy umieścimy ogłoszenie w internecie i będziemy czekać na chętnych. Zwykle możemy ocenić wtedy fachowość jego strony internetowej, portfolio, przejrzeć cennik i dobrze przemyśleć wszystkie „za i przeciw”.
Ile kosztuje dobry programista?
Stawki cenowe na rynku są naprawdę zróżnicowane i zależą od co najmniej kilku czynników. Jak jednak było już wspomniane we wstępie, nie jest to obszar, na którym warto szukać oszczędności. Od sprawnego działania platformy sprzedażowej zależy bowiem zbyt dużo rzeczy. To podstawa i powinna być solidna. Poza tym warto wziąć pod uwagę:
- Język programowania. Cena w tym przypadku podyktowana jest popularnością konkretnego języka (i w związku z tym także liczbą osób znających ten język). Najniższa cena dotyczy języka PHP, droższe będą .net, Java, czy Ruby.
- Rodzaj oprogramowania. Mniej zapłacimy za programistów umiejących poruszać się w środowiskach typu open-source, czyli darmowych platform WordPress, PrestaSop, czy Joomla. Dużo drożej (ale bezpieczniej) wyjdzie skorzystanie z systemów płatnych.
- Doświadczenie i portfolio. Zdobyta przez programistów wiedza jest nieoceniona i – co bardzo ważne – gwarantuje, że nie trzeba będzie wprowadzać ciągłych zmian na tym stanowisku, tracić czasu i oczywiście pieniędzy. „Tani, dobry programista” może być okazać się znacznie droższy.
Czytaj także: 5 KLUCZOWYCH TRENDÓW W PŁATNOŚCIACH E-COMMERCE
Na co trzeba zwrócić uwagę?
Dobrze opłacony i doceniany programista może służyć wsparciem przez długi czas. Szybko rozwiąże także wszystkie ewentualne problemy lub awarie. Dlatego tak ważne jest, by „zdobytego” specjalistę traktować w pełni profesjonalnie i utrzymywać z nim dobre relacje oparte na wzajemnym zaufaniu i wzajemnych korzyściach. Nieuszanowanie fachowca może z kolei skutkować tym, że w razie nagłego problemu zabraknie nam osoby do jego szybkiego i poprawnego rozwiązania. Warto też – jeszcze przed rozpoczęciem współpracy – podpisać umowę zawierającą klauzulę poufności dotyczącą danych firmowych, kodu oraz danych klientów. W takich przypadkach zwykle bardziej wiarygodni są ci programiści, którzy prowadzą własną działalność gospodarczą i firmuje ją swoim nazwiskiem.