Regularnie publikujesz artykuły i rozbudowujesz serwis o nowe podstrony, ale nie widzisz oczekiwanych efektów SEO? Może to oznaczać, że w jakiś sposób szwankuje jakość tekstów i strategia contentowa. Dzięki audytowi treści ustalisz, które artykuły pracują na widoczność Twojego serwisu w Google, a które wymagają optymalizacji, a czasem nawet usunięcia. Zapoznaj się z poniższym wpisem i dowiedz się, na czym polega analiza contentu i kiedy warto się na nią zdecydować.
Spis Treści
Czym dokładnie jest audyt contentowy?
Audyt treści stanowi szczegółową analizę contentu znajdującego się na stronie internetowej. Zazwyczaj uwzględnia aspekty SEO i UX, może też obejmować kwestie spójności językowej i efektywności sprzedażowej. Celem audytu contentowego jest sprawdzenie m.in. tego, które treści generują ruch z wyszukiwarki, zwiększają konwersję, pokrywają się tematycznie, są nieaktualne lub słabej jakości. Ważne jest więc to, czy tekst spełnia swoje zadanie, czy pomaga realizować cele istotne z punktu widzenia pozycjonowania. Audyt contentowy w praktyce obejmuje:
- analizę widoczności i ruchu organicznego za pomocą narzędzi takich jak Google Search Console, Ahrefs czy Semrush, by zidentyfikować treści przynoszące ruch,
- identyfikację kanibalizacji słów kluczowych, czyli sytuacji, gdy kilka podstron walczy o tę samą frazę i żadna nie osiąga dobrych wyników,
- ocenę optymalizacji SEO on-page, czyli analizę nagłówków, długości tekstu, użycia fraz kluczowych (głównych i wspierających), meta danych i linkowania wewnętrznego,
- analizę spójności merytorycznej i językowej, sprawdzenie, czy komunikacja jest jednolita, czy treści wpisują się w ton marki, czy są dopasowane do grupy docelowej,
- sprawdzenie UX treści, czyli czytelności i odpowiedniego formatowania treści, zawartości w nich grafik,
- analizę zduplikowanych lub przestarzałych treści, np. artykułów z 2018 r. o trendach, które nie ściągają już żadnego ruchu.
Na podstawie danych pozyskanych podczas audytu podejmuje się decyzje dotyczące tego, które treści zostawić, zaktualizować, połączyć bądź usunąć.
Jeśli interesuje Ci wsparcie specjalistów od pozycjonowania w Lublinie, możesz zapoznać się z ofertą agencji IBIF.PL: https://www.ibif.pl/oferta/pozycjonowanie.
Jak wygląda wdrożenie wyników audytu?

Po wykonaniu audytu treści tworzy się dokument z rekomendacjami. Wiele ze zmian można wdrożyć od razu i w dość prosty sposób, inne mogą wymagać większych zmian w strukturze, a czasem też kodzie serwisu. W zależności od skali pracami zajmuje się wewnętrzny zespół lub zewnętrzna agencja SEO. Rekomendacje mogą dotyczyć rozbudowy treści o fragmenty uwzględniające nieużyte jeszcze frazy kluczowe, zmian z zakresu architektury informacji, zwiększenia jej przejrzystości, zadbania o link building. W wielu sytuacjach wystarczy uzupełnić treści o niektóre frazy kluczowe i poprawić linkowanie między tekstami, a następnie cierpliwie czekać na efekty.
Kiedy warto przeprowadzić audyt contentowy?
Przegląd treści często jest wręcz koniecznym i wymagającym regularności działaniem w przypadku rozbudowanych serwisów bogatych w różnorakie teksty. Dla mniejszych stron będzie on odpowiedni w takich sytuacjach jak:
- analiza serwisu przez rozpoczęciem pozycjonowania,
- spadki widoczności i ruchu organicznego,
- chęć rozbudowy treści bez ryzyka dublowania tematów,
- zmiana oferty bądź grupy docelowej,
- brak pewności w kwestii dotychczasowych wyników treści,
- analiza przed kampanią reklamową.
Audyt contentowy jest analitycznym spojrzeniem na to, w jaki sposób treści pracują na pozycję serwisu w wynikach Google. Często zamiast tworzyć kolejne teksty, warto sprawdzić te, które już zostały opublikowane. Możliwe, że drzemie w nich niewykorzystany do tej pory potencjał i wystarczy kilka zmian, by go wyzwolić.










