Dwucyfrowy wzrost rynku e-commerce w Europie Wschodniej

online retail Eastern Europe

Wschodnioeuropejski sektor e-commerce zamknie ten rok z wynikami wyższymi o ponad 20% niż w 2012, a roczny wzrost sprzedaży online  w tym regionie nie będzie schodził z tego poziomu do 2017 roku – wynika z najnowszych badań.

Według raportu yStats.com “Eastern Europe B2C E-Commerce Report 2013”, roczny wzrost rynku sprzedaży internetowej we Wschodniej Europie w 2012 roku okazał się o 13% większy niż ten w krajach Europy Zachodniej. Łączna suma e-transakcji zakupowych we wschodniej części Europy ma do 2016 roku osiągnąć poziom 50 mld euro – podają analitycy.

Jednym z wiodących rynków regionu jest oczywiście Rosja. W 2012 rok rosyjski rynek e-commerce urósł o 25% i ma nadal co najmniej tak samo prężnie rozwijać się w kolejnych latach. Analitycy zwracają uwagę na to, że niektóre kategorie artykułów, jak np. AGD, kosmetyki, czy części wymienne do samochodów, notują w Rosji ponad 50% wzrost sprzedaży w sieci. Największy rosyjski sklep internetowy, Ozon w ciągu zaledwie roku zwiększył swoją sprzedaż o 50%.

Nic więc dziwnego, że sklepy internetowe, w tym odzieżowi sprzedawcy, tacy jak Lamoda, czy Kupivip cieszą się rosnącym zainteresowaniem zagranicznych i krajowych inwestorów. W tym roku swoją rosyjską stronę uruchomił ASOS, a Amazon otworzył w Moskwie swoje biuro – wskazują eksperci.

Także rynek e-commerce w dużo mniejszych Czechach notuje potężny wzrost. Według yStats.com, już ponad 40% czeskich użytkowników sieci robi zakupy online. W Słowenii ten udział jest nawet większy – tam 50% internetowej populacji korzysta z usług e-sprzedawców. Także w Turcji znacząco wzrosła liczba transakcji zawieranych w sieci, osiągając w ubiegłym roku łączną wartość 10 mld euro.

Reklama

SCF 2017 Spring