Monetate: pięć sekretów sukcesu Amazona w e-commerce

Amazon e-commerce

Osiągnąwszy w 2012 roku 60 miliardów dolarów obrotów, Amazon umocnił się na pozycji niekwestionowanego lidera sprzedaży internetowej. Firma Monetate opracowała raport, w którym zdradza pięć sekretów sukcesu internetowego giganta. Zdaniem ekspertów, zasady te może zastosować każdy e-sprzedawca.

Główna zasada, którą kieruje się Amazon, jest prosta: nie wolno myśleć jak sprzedawca stacjonarny. Globalny lider dobrze wie, że taktyki handlu, które sprawdzają się w salonach sprzedaży, nie mają zastosowania w świecie wirtualnym.

Oto pięć zasad, które każdy e-sprzedawca może zapożyczyć od Amazona:

1. Pokazuj rekomendacje po transakcji, a nie w jej trakcie

Nie odwracaj uwagi klienta, który właśnie dokonuje zakupu. Rekomendacje rozpraszają i powodują porzucanie koszyka. Ashley Friedlin, prezes Econsultancy przewiduje, że w 2014 roku dominującym trendem będzie usprawnianie procesu płatności. Twierdzi, że im mniej informacji i kliknięć przy płaceniu, tym większa szansa, że klient nie porzuci koszyka. Monetate radzi sprzedawcom, by postawili na prostotę i żądali od klientów jak najmniej informacji.

2. Kreuj popyt informując, że towar jest na wyczerpaniu

Amazon korzysta z systemu, który pokazuje zawartość inwentarza w czasie rzeczywistym. Gdy klient chce kupić książkę widzi, że zostały np. tylko trzy egzemplarze. Pospieszy się zatem z dokonaniem zakupu, dopóki jeszcze produkt jest dostępny. Stwierdzi również, że produkt cieszy się popularnością i warto go kupić.

3. Wykorzystuj proces identyfikacji i sesje

Amazon stosuje dwupoziomową weryfikację użytkownika. Po wpisaniu nazwy i hasła, rozpoczyna się sesja, a więc użytkownik jest ciągle zalogowany. Pozwala to oferować klientowi spersonalizowane rekomendacje. Dane osobowe trzeba jeszcze wpisać przy finalizowaniu transakcji. Zdaniem ekspertów, Amazon znalazł dobry sposób na równowagę pomiędzy wygodą a bezpieczeństwem.

4. Wykorzystuj dane wtedy, kiedy daje to efekt 

Jedynym algorytmem, który warto uwzględniać, jest to, czy klienci wyświetlają stronę i produkty. Monetate sugeruje, że e-sprzedawcy powinni ignorować wszelkie nowe algorytmy.

5. Małymi krokami do celu

„Amazon nigdy nie przeprojektował strony w całości.” – czytamy w raporcie. „Efektem wprowadzenia nowego designu jest spadek konwersji i obrotów przez okres aż do jednego roku… Mówiąc wprost, klient przestaje czuć się związany ze stroną.” Amazon wprowadza zmiany, lecz robi to stopniowo.

Zapraszamy do zapoznania się z pełną wersją artykułu w języku angielskim w serwisie Evigo.com

Reklama

SCF 2017 Spring