E-sprzedawcy mogą korzystać z dedykowanego serwisu prawnego

ecommerce porady prawne

Już 25 grudnia 2014 roku wchodzi w życie ustawa na nowo regulująca zasady funkcjonowania sklepów internetowych. Detaliści mają coraz mniej czasu na przygotowania. Pomóc ma im nowy serwis prawokonsumenckie.pl, który pozwola rozumieć zawiłości przepisów.

Nowa ustawa jest obszerna i wymusi dziesiątki zmian w pracy e-sprzedawców. Niestety, większość z nich nawet nie zaczęła wprowadzać poprawek do swoich regulaminów. Zmiany w ustawie wymuszone są dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie praw konsumentów.

prawo konsumenta e-commerce

Strona główna prawokonsumenckie.pl

Interpretacja ustawy może być kłopotliwa. W jej lepszym zrozumieniu pomóc ma nowy serwis prawokonsumenckie.pl. Wszystkie zmiany w przepisach są tu opisane w sposób zrozumiały nawet dla laika. Na stronie publikowane są krótkie filmy edukacyjne prezentujące zmiany w prawie:

Prowadzący sprzedaż online mogą pobierać z serwisu gotowe formularze, na przykład formularz odstąpienia od umowy, albo skorzystać z darmowej konsultacji w zakresie prawa konsumenta. Wystarczy wybrać zakładkę zapytaj prawnika, wypełnić i wysłać formularz. W portalu znaleźć też można aktualizowany na bieżąco rejestr klauzul niedozwolonych

Serwis został stworzony przez warszawską B2B Consulting Sp. z o.o.

zapytaj prawnika

Formularz kontaktowy z prawnikiem

Konsumencka dyrektywa UE przede wszystkim reguluje sprzedaż w internecie. Sprzedawcy będą musieli spełniać nowe obowiązki informacyjne, które nie pozostaną bez wpływu na rentowność prowadzonej sprzedaży. Teraz identyczne przepisy będą obowiązywać we wszystkich państwach Unii. W przypadku nie dostosowania się na czas e-detalista może zostać ukarany grzywną sięgającą 10% ubiegłorocznych przychodów.

Najważniejszą zmianą jest wydłużenie czasu odstąpienia od transakcji bez podania przyczyny. Z 10 dni okres ten zostanie wydłużony do dwóch tygodni. Jeśli sklep nie poinformuje konsumentów o zmianie przepisów będą oni mieli aż rok na zwrot towaru bez podania przyczyny i to nawet jeśli produkt jest już mocno zużyty lub uszkodzony. Co więcej, jeśli sklep nie zamieści informacji o kosztach odesłania towaru to klient nie poniesie żadnych kosztów zwrotu. Tylko w przypadku treści cyfrowych takich jak filmy, e-booki czy pliki z muzyką kupujący nie będą mogli odstąpić od umowy.

Zmiany te będą miały wpływ nie tylko na informacje zamieszczane na stronie sprzedawcy, ale również na system obsługi zamówienia. Warto zawczasu być na nie przygotowanym. 

Reklama

SCF 2017 Spring